2023. július 19.

Sport-e az e-sport? 1970-ig nyúlik vissza a gyökere, de mi is ez valójában?

Az e-sport az elmúlt években rohamosan növekvő népszerűségre tett szert, és ma már elismert sportágként tekintünk rá.

Ez a versenyszellemet és a videójátékok iránti szenvedélyt ötvöző tevékenység izgalmas és dinamikus világot teremtett, amelyben a profi játékosok szerte a világon küzdenek a legjobbnak lenni.

A története az 1970-es évekig nyúlik vissza, amikor az első videojáték-versenyeket kezdték megrendezni az Egyesült Államokban. Ezek a korai versenyek főként az arcade játékok köré épültek, és a játékosok kihívásra invitálták egymást.

Az e-sport kialakulása azonban nagyobb lendületet vett a 2000-es években, amikor a technológia és az internet fejlődése lehetővé tette a számítógépes játékok online többjátékos módjának elterjedését.

Valószínűleg a Wii játékkonzoltól ered a sport elnevezés, mert a mai e-sportot jelölő játékokban nincs szinte semmi fizikai munka, nem a testi fizikummal kell teljesítenie az embernek. Az e- az „elektronikus” szó rövidítése. Magyarországon kb. 2005-2006 óta van a köztudatban a kifejezés, de csak a 2010-es évek utánra nőtte ki magát annyira, hogy többen is elismerik e szó valódi értelmét. 2017-ben az e-sport-közösség összesen mintegy 385 millió embert foglalt magába világszerte, ez a szám mára akár a duplája is lehet.

e-sport

A legnépszerűbb játékok közül érdemes megemlíteni a League of Legends-t (LoL), a Counter-Strike: Global Offensive-t (CS:GO), a Dota 2-t, az Overwatch-ot, a Fortnite-ot és a Hearthstone-t. Ezek a játékok rengeteg rajongóval rendelkeznek, és komoly e-sport bajnokságokat és versenyeket vonzanak.

A legnagyobb és legelismertebb események között szerepelnek a League of Legends World Championship, a The International Dota 2 Championship, az Overwatch League, a Fortnite World Cup és az Intel Extreme Masters. Ezek a bajnokságok milliók számára jelentenek érdekes és izgalmas eseményeket, amelyeket élő közvetítések, versenyzői profilok és hatalmas díjazások kísérnek.

Az e-sport korai évei (1972–1989)

A legelső feljegyzett e-sport versenyt a Stanfordi Egyetemen, 1972 októberében rendezték meg Spacewar! játékban. Ezt a versenyt elnevezték Intergalactic Spacewar Olympicsnak. A díjazás egy Rolling Stone magazin előfizetése volt. Stewart Brand, 33 éves tanuló nyerte meg az első Intergalactic Spacewar Olympicsot. Következtetésképpen Ő volt az első személy, aki valamilyen e-sport versenyt megnyert, és díjazott lett.

1980 nyarán Walter Day megalapította a Twin Galaxies nevű szervezetet, amelynek a célja az volt, hogy a játékban elért világrekordokat egy helyen legyenek képesek gyűjteni, és számontartani az éppen rekordot tartó személyt vagy személyeket. A szervezet segített a játékok népszerűsítésében és kiadványokban támogatták őket, például a Guinness World Records könyvében.

Fejlődő játékok (1990–1999)

Megjelentek a verekedős játékok, köztük a Street Fighter II (1991), ahol kettő játékos képes volt egymás ellen küzdeni. Az eddigi rekordok helyett mostantól már nem pontszámra játszottak az itteni játékosok, hanem egymás legyőzésére, azaz a 'face-to-face' győzelemre. Ezzel megjelentek a piacon az akciójátékok, amelyek új utat nyitottak az e-sportnak és a szabadidős játékosoknak egyaránt.

A jövő játékai (2000–napjaink)

A kétezres években elterjedtek a televíziós szokások. A terjedés segítette egyben az e-sport terjedését is Dél-Koreában, ahol televízióban adtak le több játékot is, de később dedikált tv-csatornákat hoztak létre, ahol a játékokat követhették az érdeklődők a nap 24 órájában, például a Ongamenet és az MBCGame. Máshol a televíziós lefedettség nem volt annyira elterjedt. A német GIGA televíziós csatorna biztosította a lefedettséget egy ideig, majd 2009-ben véglegesen lekapcsolásra került. Nagy-Britanniában az e-sportnak az XLEAGUE.TV adott helyet egészen 2007-től 2009-ig, ezt követően leállították a műsorszórást.

Az e-sport nem csupán a játékosok szórakozására szolgál, hanem komoly karrierlehetőségeket is nyújt. A profi e-sportolók hatalmas rajongótáborral rendelkeznek, és szponzorok és csapatok támogatásával versenyeznek világszerte.

A versenyek közötti hatalmas különbségek miatt sokan életüket szentelik az edzésnek és a játékfejlesztésnek, hogy a csúcsra juthassanak.

Fejlődése a technológia és az online közösségi platformok fejlődésével együtt halad. A közvetítések és a streaming platformok lehetővé teszik a szurkolók számára, hogy élőben nézhessék a mérkőzéseket és követhessék a kedvenc játékosaikat.

Emellett a közösségi média és az online fórumok lehetőséget nyújtanak a rajongók számára, hogy megosszák véleményüket és közvetlen kapcsolatba lépjenek a játékosokkal és a többi rajongóval, valamint persze a mobiltelefonok fejlődése is hatalmas lökést adott.

Az e-sport hatalmas növekedést és elismerést tapasztalt az elmúlt években, és a jövőben további fejlődést és bővülést várhatunk, ám már most is egyértelműen fontos szerepet játszik a globális sportvilágban.

További tech cikkjeinkért kattints ide! 

A további tippeket pedig itt gyűjtöttük össze

Kapcsolódó tartalmaink:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram